Programy a projekty pro základní a střední školy

posloupnost
Ideální posloupnost projektů pro školy

POKOS je v rámci resortu MO naplňováním realizací jednotlivých projektů pro základní i střední školy ve spoluráci s MŠMT. Jednotlivé projekty mají pomoc s ukotvení znalosti v branně - vědomostní problematice a jejího začlenení do výukuky dle nového Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělání. 

Ideální koncepce POKOS pro školy je stanovena v následující posloupnosti.

1. Školené pedagogických pracovníků

Učitel získá potřebná znalosti a návody pro ukotvení branně - vědomostních témat do výuky v rámci nového RVP.

2. Projektový den

Příslušníci AČR v rámci jednotlivých bloků pomohou s prohloubení znalostí žáků v branně - vědomostní problematice. Projektový den je interaktivní a praktickou formou.

3. Branně - vědomostní soutěž

Žáci se zúčastní závodu, kde prakticky uplatní nabyté znalosti z projektového dnu. Závod pomáhá prověřit fyzickou a mentální připravenost žáků a pomáhá školu utužovat bezpečné prostědí na škole.
 
Posloupnost není povinná a vždy záleží především na domluvě a časových možnostech jak školy, tak krajského vojenského velitelství. 

Problematika obrany státu je zařazena v rámcových vzdělávacích programech pro základní i střední vzdělávání. 

Branně bezpečnostní problematika byla zahrnuta do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), který byl schválen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) dne 30. prosince 2024. Tento dokument modernizuje vzdělávací systém a reflektuje potřeby současné společnosti.

Rámcové vzdělávací programy naleznete na portálu Národního pedagogického institutu České republiky - Rámcové vzdělávací programy.

Výuka zmíněné oblasti by měla u žáků a studentů vytvářet pozitivní hodnotový systém opřený o historickou zkušenost a ovlivňovat jejich postoje v oblastech obrany státu a ochrany fyzického i duševního zdraví, životů, životního prostředí a majetku při různých rizikových situacích a mimořádných událostech vojenského charakteru.

Příprava občanů k obraně státu je zaměřena zejména na zdravotnickou přípravu, přípravu k civilní ochraně,  přípravu k sebeobraně a vzájemné pomoci v krizových situacích vojenského i nevojenského charakteru. Žáci a studenti by v rámci vzdělávání a výchovy měli získat základní informace o současném bezpečnostním prostředí, o výhodách a závazcích vyplývajících z členství ČR v mezinárodních bezpečnostních a politicko-vojenských organizacích, o principech obrany státu a o úloze ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru. Zároveň se seznámí s povinnostmi, které jim, jako občanům ČR ve vztahu k obraně státu vyplývají ze zákonů.